ویدئو| رویداد «بودجه؛ ابرچالش حکمرانی» در مشهد برگزار شد پلمب ۴ سالن زیبایی در مشهد به دلیل گران‌فروشی (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) فهرست کالا‌های معاف از مالیات بر ارزش‌افزوده در سال ۱۴۰۳ اعلام شد + فهرست تغییرات اقلیمی مهم‌ترین تهدید برای محصول زعفران است قفل واگذاری زمین برای ایجاد شهرک‌های صنعتی، در دولت سیزدهم شکسته شد طلا و سکه در بازار مشهد چند؟ (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) استاندار خراسان‌رضوی: شاهد رشد ۲۰ درصدی صادرات استان در دولت سیزدهم هستیم نرخ طلا، سکه، دلار و ارز دیجیتال امروز (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) مهلت ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی تمدید شد + جزئیات نرخ اجاره‌بها در منطقه فرامرز عباسی مشهد چند؟ (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) خبر مهم برای متقاضیان وام قرض‌الحسنه + جزئیات سرنوشت تعطیلی شنبه‌ها چه شد؟ + فیلم ایران در تولید گندم به پایداری رسید «اعتبار مالیاتی» ابتکار دولت برای حمایت از شرکت‌های  دانش بنیان‌ بازگشت طلافروش‌های مشهدی به بازار | پلمب‌ها باز شد چرا سود سهام عدالت برای برخی افراد واریز نشد؟ شرایط فروش ۲ محصول سایپا برای جایگزینی خودرو‌های فرسوده اعلام شد | اسامی خودرو‌ها و زمان تحویل جزئیات پرداخت مالیات ۱۴۰۲ در ۱۵ قسط مساوی قیمت طلا در بازار جهانی امروز چند؟ (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) احتمال تغییر حقوق کارگران جزئیاتی جدید از ادامه طرح کالابرگ الکترونیک فروش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو ویژه عید قربان با تحویل ۹۰ روزه + جزئیات (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) کفن فروش: کارتخوان نداریم، کارت به کارت کنید! پلمب یک میوه‌فروشی در خیابان فرامرز عباسی مشهد فرصت انتخاب خودرو‌های وارداتی امشب به پایان می‌رسد واردات گوشی‌های اپل آزاد می‌شود؟ + سند (۹ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

روایتی از حال و هوای این روز‌های بازار گل در مشهد

  • کد خبر: ۱۰۲۳۹۹
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
روایتی از حال و هوای این روز‌های بازار گل در مشهد
این شلوغی‌های دلگرم کننده که به دلیل هم زمان شدن ایام جشن و سرور اعیاد شعبانیه با روز‌های پایانی سال و عید باستانی نوروز به وجود آمده است، بیش از آنکه یک هیجان موقت باشد، درحقیقت نویدبخش گرم شدن و احیای بازار گل است؛ بازاری که حدود دو سال بود در کوران موج‌های کرونا به خواب رفته بود.

مرتضی محمدپور | شهرآرانیوز؛ ازدحام خودرو‌های وانت، سروصدای فروشندگانی که با عجله پیگیر فاکتور‌های فروش خود هستند و دسته‌های بزرگ گل که کارگران بر پشت وانت‌ها بار می‌کنند تا ویترین گل فروشی‌های سرتاسر شهر را بیارایند، چشمگیرترین تصویری است که هر مراجعه کننده به بازار گل در ساعات صبحگاهی روز می‌تواند محو تماشای آن شود. این شلوغی‌های دلگرم کننده که به دلیل هم زمان شدن ایام جشن و سرور اعیاد شعبانیه با روز‌های پایانی سال و عید باستانی نوروز به وجود آمده است، بیش از آنکه یک هیجان موقت باشد، درحقیقت نویدبخش گرم شدن و احیای بازار گل است؛ بازاری که حدود دو سال بود در کوران موج‌های کرونا به خواب رفته بود.

شکوفایی امید در بازار گل

در آستانه فرارسیدن ایام فرخنده عید در تقویم تاریخ، بازار گل فروشان در بولوارخیام مشهد رنگ وبوی تازه‌ای به خود می‌گیرد و استقبال مردم برای خرید گل‌های شاخه‌ای از فروشگاه‌های سطح شهر، فروشندگان را بر آن می‌دارد که برای کسب سود بیشتر در این ایام، فاکتور‌های خرید خود از بازار گل را سنگین‌تر کنند. یکی از خریداران کلی این بازار به خبرنگار شهرآرا می‌گوید: محدودیت‌های ناشی از کرونا در دو سال گذشته باعث شده بودحتی در ایام عید هم فروش گل چه به صورت شاخه‌ای و چه به صورت دسته ای، رشد نداشته باشد، اما هم اکنون که موج امیکرون تا حدودی مهار شده است و در سایه واکسیناسیون سراسری، مردم می‌توانند در دیدوبازدید‌های نوروزی حضور داشته باشند، بازار خریدوفروش گل هم جان تازه‌ای می‌گیرد.

وی می‌افزاید: علاوه بر مشتری‌هایی که به مغازه مراجعه می‌کنند، بخش درخورتوجهی از افزایش فروش در این ایام یا مربوط به فاکتور‌های رقم درشت است که سازمان‌ها مخاطب آن هستند و تزئینات محیطی برای همایش‌ها و مراسم خود را تدارک می‌بینند یا مربو ط به خانواده‌هایی است که برای مراسم مختلف جشن و شادی خود، سبد گل، تاج گل و... تهیه می‌کنند.

فرهنگ خرید گل طبیعی، ریشه دار نیست

باوجود افزایش استقبال، مردم از گرانی غیرمعمول برخی انواع آن گلایه‌مند هستند. یکی از فروشندگان بازار گل در این باره توضیح می‌دهد: با درنظر گرفتن ماندگاری و دوام گل به عنوان یک هدیه، بسیاری از مردم در مواجهه با این نرخ نامه، ترجیح می‌دهند هدیه دیگری به عزیزان خود بدهند یا اینکه سازمان‌ها با صرف تعداد شاخه کمتری، مراسم و همایش‌های خود را گل آرایی کنند. در بسیاری از برنامه‌ها هم استفاده از گل مصنوعی به یک امر کاملا طبیعی تبدیل شده است و همین موضوع باعث می‌شود بازار گل طبیعی در انحصار طبقات خاصی از جامعه که تمکن مالی دارند، قرار گیرد.

وی با یادآوری اینکه فرهنگ خریداری شاخه گل طبیعی در جامعه ما ریشه دار نیست، می‌افزاید: اگرچه بخش بزرگ نیاز بازار از محل گلخانه‌های پرورش گل تزیینی داخل استان تامین می‌شود، تنش‌های ارزی و بی ثباتی اقتصادی در بازار در سال‌های اخیر باعث شده است حتی گل‌های ایرانی هم با یک جهش ناگهانی قیمت روبه رو شوند و همین موضوع، فضای روانی جامعه را به سمتی برده است که امروزه حتی استفاده زیاد از گل طبیعی در یک جشن، همایش یا مراسم، به معنای اسراف و تجمل گرایی تعبیر می‌شود.

به‌گفته یکی دیگر از فروشندگان، این روز‌ها بازار گل سنبل در مشهد داغ شده است. او تاکید می‌کند که بازار این گل فقط در همین اواخر اسفند رونق دارد. درکنار خرید گل این روزها، بازار خرید گل‌های آپارتمانی هم داغ شده است، به‌طوری‌که شهروندانی که به بازار گل می‌آیند، معمولا بخشی از خرید خود را به گل‌های آپارتمانی اختصاص می‌دهند، با این حال فروشنده‌ها باتوجه‌به افزایش قیمت گل‌های آپارتمانی در یک سال اخیر، می‌گویند که شهروندان بیشتر به‌دنبال خرید گل‌های ارزان‌تر هستند.

این روز‌ها بازار فروش سبزه هم پررونق شده است. مشاهده خبرنگار شهرآرا نشان می‌دهد که سبزه‌ها در ظروف متنوع و با قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسند. به‌عنوان نمونه قیمت سبزه کوزه‌ای ۵۰ هزار تومان است. اما سبزه با ظروف معمولی به قیمت ۲۵ هزار تومان هم به فروش می‌رسد.

ضرورت حمایت از گلخانه‎داران

در این میان، پرورش دهندگان گل‌های زینتی هم جزو تولیدکنندگانی هستند که باید از جانب نهاد‌های مسئول حمایت ویژه شوند. یکی از تولیدکنندگان نمونه گل‌های تزئینی در استان در گفتگو با خبرنگار شهرآرا، این صنعت را جزو کانون‌های درآمدزا و سرمایه ساز برای کشور می‌داند و ضمن تایید مشکلات فرهنگی موجود در جامعه، بر خرید و استفاده از شاخه گل طبیعی توسط مردم تاکید می‌کند: با اینکه این آسیب‌ها وجود دارد، اگر جهادکشاورزی در حمایت از تولیدکنندگان گل‌های زینتی به طور جدی‌تر به میدان بیاید، می‌توان زمینه را برای صدور محصولات گلخانه داران خراسانی به استان‌های دیگر و حتی خارج از کشور فراهم کرد.

رونق بهارانه در بازار گل

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->